ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПРОВЕДЕННЯ ГРОМАДСЬКОГО ОБГОВОРЕННЯ ТА ГРОМАДСЬКИХ СЛУХАНЬ ПРОЄКТУ ЗВІТУ МІСТОБУДІВНОГО МОНІТОРИНГУ ГЕНЕРАЛЬНОГО ПЛАНУ СЕЛИЩА ОПІШНЯ ПОЛТАВСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПРОВЕДЕННЯ ГРОМАДСЬКОГО ОБГОВОРЕННЯ ТА ГРОМАДСЬКИХ СЛУХАНЬ ПРОЄКТУ ЗВІТУ МІСТОБУДІВНОГО МОНІТОРИНГУ ГЕНЕРАЛЬНОГО ПЛАНУ СЕЛИЩА ОПІШНЯ ПОЛТАВСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
З метою вивчення громадської думки Опішнянська селищна рада повідомляє про початок проведення громадського обговорення та громадських слухань проєкту звіту містобудівного моніторингу генерального плану селища Опішня Полтавського району Полтавської області.
З матеріалами проєкту звіту містобудівного моніторингу можна ознайомитися у відділі містобудування та архітектури Опішняської селищної ради (сщ. Опішня, вул. Перемоги, 3) та на офіційному сайті Опішняської селищної ради.
Обґрунтовані відповідно до вимог чинного законодавства, пропозиції та зауваження подаються в письмовій формі (38164, сщ. Опішня, вул. Перемоги, 3 ) або на електрону адресу arkh@opishnya-gromada.gov.ua (з приміткою в темі листа «містобудівний моніторинг») фізичними особами із зазначенням прізвища, імені та по батькові, місця проживання (з особистим підписом у разі письмового звернення).
Строк подання пропозицій громадськості до 18 листопада.
Дата, час та місце проведення громадських слухань проєкту звіту містобудівного моніторингу : 19 листопада 2024 року о 10:00 годині в актовій залі Опішняської селищної ради за адресою –вулиця Перемоги, 3, с-ще Опішня, Полтавський район, Полтавська область.
Відповідальна особа: Шевченко Вікторія Володимирівна – начальник відділу містобудування та архітектури Опішнянської селищної ради, контактний телефон - 0963987602.
Пропозиції подані після 18.11.2024, розглядатись та братись до уваги не будуть.
Анонімні пропозиції не розглядаються.
Проєкт аналітичного звіту
за результатами містобудівного моніторингу
Генерального плану смт Опішня на території Опішнянської селищної ради
Зіньківського району Полтавської області
Заходи містобудівного моніторингу Генерального плану смт Опішня на території Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області проведено відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в порядку, визначеному наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.09.2011 № 170 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 14.12.2021 № 333) (далі - Порядок), на виконання рішення виконавчого комітету Опішнянської селищної ради від 30.08.2024 «Про проведення містобудівного моніторингу розробленої містобудівної документації».
Об’єктом містобудівного моніторингу є Генеральний план смт Опішня на території Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області, затверджений рішенням Опішнянської селищної ради від 14.05.2020 "Про затвердження Генерального плану населеного пункту та зонінгу смт Опішня"
Інформування громадськості щодо початку підготовки аналітичного звіту проведено шляхом опублікування повідомлення на офіційному веб-сайті Опішнянської селищної ради ради 05.09.2024 року за посиланням https://opishnya-gromada.gov.ua/news/1725539343/. Пропозиції від громадськості щодо необхідності здійснення моніторингу окремих об’єктів містобудування приймались з моменту оголошення проведення заходу, в рамках громадського обговорення з 09.09.2024 до 20.09.2024, проте у даний період пропозицій від громадськості не поступило.
Розділ 1. Топографічний моніторинг
Діючий проєкт Генерального плану селища Опішня, Полтавської області виконано на основі топографічних знімань у масштабах 1:2000 в 2019 році, які на даний час не оновлені. Згадані топографічні матеріали виконані у паперовому та електронному варіанті.
Основними змінами на місцевості, які обґрунтовують необхідність оновлення бази топографічних даних, це забудова території у місцях, які не відображені у наявних топографічних матеріалах, а відповідно і в генеральному плані.
Розділ 2. Моніторинг навколишнього середовища
Генеральний план смт Опішня на території Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області було затверджено у 2021 році і має розділ «Охорона навколишнього природного середовища» (Звіт про стратегічну екологічну оцінку),який визначає характеристики стану навколишнього середовища, а також умови для життєдіяльності населення, що проживає на визначеній території, можливі зміни в довкіллі, що прогнозуються в результаті впливу планованої державної діяльності, зобов’язання в сфері охорони навколишнього середовища, що стосуються запобігання згубним наслідкам на життя та здоров’я людей. Крім того, звіт по стратегічній екологічній оцінці включає інформацію щодо обґрунтування вибору конкретних способів та альтернатив для зменшення/усунення негативного впливу.
Санітарно захисні зони об'єктів виробництва, які є джерелами забруднення, і створювали небезпеку для довкілля в кресленнях генерального плану нанесені.
В сучасних умовах на території житлової та громадської забудови не спостерігається активних несприятливих інженерно-геологічних процесів: активні зсуви відсутні, поверхневі ерозійні процеси спостерігаються в ярах та балках.
Територія населеного пункту має окремі території, які відносяться до підтоплюваної за природними та техногенними умовами (п.10.5.2 ДБН В.2.1-10-2009).
На території селища розміщені кладовища: - вул. Незалежності 3,6га; вул. Свято-Михайлівська 1,3 га; вул. Свято-Михайлівська 0,6 га; вул. Кругла 0,1 га; вул. Івана Зарецького 0,9 га.
Кладовища, а також вулична мережа спричиняють негативний вплив на ґрунти. Забруднені ґрунти є вторинним джерелом забруднення підземних вод, атмосферного повітря через незадовільний стан дорожнього покриття, недостатню кількість зелених насаджень, особливо спеціального призначення.
Дані про об’єкти, що здійснюють вплив на ґрунти на території селища, відсутні.
Стан навколишнього середовища на території селища Опішня характеризується як задовільний.
Розділ 3. Моніторинг використання землі
Згідно з вимогами стандарту (п. 5.8 р.5 ДСТУ-Н Б Б.1-1-12:2011) Схема зонування складається з наступних типів функціональних зон:
- невиробничі (громадські) Г;
- житлові Ж;
- ландшафтно-рекреаційні Р;
- курортні К;
- зони транспортної інфраструктури ТР;
- зони інженерної і транспортної інфраструктури ІН;
- комунальні КС;
- виробничі В;
- спеціальні С;
- сільськогосподарського призначення СВ;
- курортні К;
- земель історико- культурного призначення ІК
На території селища наявна житлова забудова, земельні ділянки комерційного використання та промисловості надані з врахуванням розробленої та затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні.
До сільськогосподарських земель відносяться земельні ділянки для товарного сільськогосподарського виробництва, введення особистого селянського господарства і землі запасу, що перебувають у приватній та комунальній власності фізичних та юридичних осіб.
До території зелених насаджень загального користування відносяться парки, сквери та інші.
На час військового стану в Україні відповідно до підпункту 5 статті 27 Перехідних положень Земельного кодексу України безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
В ході надходження пропозицій від громадськості до виконавчого комітету Опішнянської селищної ради надійшли пропозиції щодо моніторингу окремих об’єктів містобудування.
ТОВ « БАЗІС ГРУПП» в листі від 26 серпня 2024р № 9-08/24 направило пропозицію змінити функціональне призначення: - земельної ділянки площею 1.3744 га (11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 5321355400:30:102:0114) та земельної ділянки площею 0.1855га (землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 5321355400:30:102:0008 ) - зараз це території непрацюючого підприємства, виробництва якого на даний час не функціонують; - земельної ділянки площею 0,15га (02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер 5321355400:30:102:0029 ) – земельна ділянка, що частково потрапляє в проектну санітарно-захисну зону кладовища - на зони громадського обслуговування.
В загальному земельні ділянки, що відводяться під будівництво об’єктів містобудування на території селища відповідають положенням та функціональному призначенню попередньо виготовленої та затвердженої містобудівної документації. Проте, в ході камерального вивчення та співставлення даних креслень генерального плану та даних Державного земельного кадастру, наявні випадки розбіжностей використання земельних ділянок з його цільовим призначенням та функціональним призначенням території: земельна ділянка по вул. Соборна, 6-(5321355400:30:095:0240) та земельна ділянка по вул. Швейцарська 55-А (5321355400:30:077:0005)
Розділ 4. Моніторинг забудови
Містобудівні умови та обмеження створені та видані через електронні кабінети Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (Реєстру будівельної діяльності), їх примірники зберігаються у архіві відділу архітектури та містобудування Опішнянської селищної ради. Відділом протягом 2021-2023 року та десяти місяців 2024 року видано тридцять сім містобудівних умов та обмеження забудови земельних ділянок.
Заяви на видачу містобудівних умов і обмежень надійшли через ЦНАП Опішнянської селищної ради. Нерозглянутих заяв з питань видачі містобудівних умов і обмежень немає.
Будівельні паспорти забудови земельної ділянки, створені та видані через електронні кабінети Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (Реєстру будівельної діяльності) та їх примірники зберігаються у архіві відділу архітектури та містобудування Опішнянської селищної ради. Відділом протягом 2021- 2023 року видано тридцять чотири будівельних паспорти забудови земельної ділянки.
З моменту затвердження Генерального плану, відбулися зміни у кількісному та якісному стані пам’яток, пов’язані з процесами декомунізації, перенесенням об’єктів, і міський простір селища має формуватися з урахуванням Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 21.03.2023 № 3005-IX.
У структурі виконавчого комітету Опішнянської селищної ради утворено окремий підрозділ, до повноважень якого входить реєстрація та видача дозвільних документів у галузі будівництва.
Розділ 5.Моніторинг демографічної ситуації та розселення
Станом на 1 січня 2024 року кількість населення Опішнянської селищної територіальної громади становило 8 460 тис. осіб, в т.ч. кількість населення сщ Опішня – 5 440 тис. осіб.
Внаслідок повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, проведення активних бойових дій в окремих регіонах України громада з перших днів розпочала прийом внутрішньо переміщених осіб. Так станом на 1 січня 2024 року Опішнянська селищна територіальна громада прийняла 1510 внутрішньо переміщених осіб (йдеться про офіційно зареєстрованих осіб, тобто не враховано тих, хто проживає у родичів неофіційно).
Діючими генеральними планами передбачається подальша стабілізація та незначне збільшення кількості населення по селищу Опішня до 6 172 тис.осіб на кінець розрахункового періоду. Збільшення чисельності населення згідно з пояснюючою запискою може бути досягнуто за рахунок механічного руху – залучення переселенців з інших районів.
Відповідно до оперативних демографічних даних за 12 місяців 2023 року в громаді народилося 33 дитини, померло 163 особи.
Зі створення Опішнянської селищної територіальної громади селище Опішня стало територіальним центром для 30 сільських населених пунктів трьох старостинських округів – Мало Будищанський, Батьківський та Човно-Федорівський. А військова агресія Російської Федерації зумовила збільшення населення громади майже на 20%. Це потребує перегляду техніко-економічних показників генерального плану селища в частині забезпечення селища, як територіального центру громади, установами та підприємствами соціального та культурно-побутового обслуговування, об’єктами інженерно-транспортної інфраструктури.
Розділ 6. Моніторинг соціально-економічної діяльності
Викликом 2022 року стала збройна агресія Російської Федерації проти України та пандемія коронавірусної інфекції, що внесло свої корективи в роботу всіх галузей і сфер територіально-господарського комплексу громади. Водночас пріоритетними залишались заходи, спрямовані на активізацію залучення інвестицій, підтримку підприємницького середовища, а отже зростання реального сектору сільськогосподарської продукції та економіки. Опішнянська селищна громада має значні культурні та природні ресурси для розвитку культурного, екологічного, спортивного туризму та рекреації. На території Опішнянської селищної громади здійснюють підприємницьку діяльність 307 юридичних осіб та 203 ФОП, які проводять реалізацію продуктів харчування, промислових товарів, одягу, побутової техніки, будівельних матеріалів, дитячих товарів та інше. Серед напрямків - роздрібна торгівля (невеликі продовольчі та спеціалізовані магазини, ятки на базарі), сфера послуг (СТО, перукарня, ремонти), розміщення гостей та туристів (готель “Файне”, готель Обрій, садиба зеленого туризму «Старий хутір», «Вишнева»).
На виконання рішення двадцять сьомої сесії Опішнянської селищної ради восьмого скликання від 24.11.2022 «Про початок розроблення Стратегії розвитку Опішняської селищної територіальної громади на 2023-2027 роки» зі змінами, розроблено Стратегію розвитку Опішнянської селищної територіальної громади на період до 2027. На даний час сформовано та оприлюднено звіт про стратегічну екологічну оцінку документа на сайті Опішнянської селищної ради.
На теперішній час на території громади здійснюють діяльність 307 юридичних осіб та 203 ФОП, з них 62 сільгосппідприємства, 71 заклади торговельно-побутового обслуговування, 9 закладів громадського харчування, 5 аптек та 2 АЗС. Найбільшими промисловими підприємствами, що здійснюють фінансово-господарську діяльність на території громади, є:
- Філія газопромислове управління «Полтавагазвидобування» АТ «Укргазвидобування»
- Філія управління з переробки газу та газового конденсату АТ "Укргазвидобування"
- ТОВ АФ ім. Довженка
- Соціально-гуманітарний відділ селищної ради
Також до місцевого бюджету сплачують податки:
- Національний музей-заповідник українського гончарства
- Опішнянський державний художній ліцей ім. Василя Кричевського
- АТ «Укргазвидобування»
- ТОВ «Околиця»
- Виконавчий комітет селищної ради
- ТОВ «Агро-ера»
- ТОВ «Бурат Агро»
- ТОВ «Вигідна покупка»
Серед основних чинників, які негативно впливають на соціально- економічну діяльність та розвиток громади, є:
- дефіцит кадрів, викликаний наслідками військових дій Російської Федерації в Україні.
- незадовільний стан дорожньої інфраструктури;
- відсутність сучасних комплексів утилізації, збору та захоронення, переробки твердих побутових відходів.
У громаді системно проводиться робота над пошуком потенційних інвесторів, що може в майбутньому створювати нові робочі місця та збільшити надходження до селищного бюджету. Зокрема, в ході проведеного моніторингу містобудівної документації, проаналізовано вільні земельні ділянки, які можуть бути запропоновані для реалізації інвестиційних проєктів на території с-ща Опішня. На сьогодні інвестиційно привабливих земельних ділянок є 4, з яких: 1 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; 1 - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов’язаною з отриманням прибутку; 1 - землі житлової та громадської забудови, 1- лля розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.
Розділ 7. Моніторинг просторових зв’язків та транспортної діяльності
Зовнішні транспортні зв’язки сщ Опішня з м. Полтава (44.7км) та м. Зіньків (38км) здійснюється автомобільною дорогою на Полтаву Н12 на Зіньків Р42.
Найближче залізничне сполучення Опішнянська громада має через місто Полтава та два головні залізничні вокзали обласного центру – Київський та Південний.
Основним напрямком виробничих, трудових та культурно-побутових, рекреаційних взаємозв’язків із суміжними територіальними громадами є напрямок з обласним центром та суміжними громадами.
Заторів на вулицях і дорогах не спостерігається. Дороги основних напрямків потребують виконання поточних та капітальних ремонтів, встановлення відповідної дорожньої розмітки і дорожніх знаків.
Розроблена концепція розвитку велосипедної інфраструктури Опішнянської територіальної громади.
Розділ 8. Моніторинг інфраструктури
Вулично-дорожня мережа сщ Опішня, яка призначається для організації руху транспорту і пішоходів, складається з мережі вулиць, провулків та проїздів, які знаходяться у комунальній власності громади, та ділянки автомобільної дороги національного значення Н-12 ,яка є власністю Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор). Розвиток дорожньо-транспортної мережі має забезпечити умови для безпечного руху транспорту та пішоходів.
Змін в діючому генеральному плані потребують рішення із забезпечення безбар’єрності вулично-дорожньої мережі та міського простору. Потреба в даних змінах зумовлена введенням Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», Указом Президента України «Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні» та іншими нормативними документами.
Населення громади забезпечене якісною питною водою шляхом централізованого водопостачання (загальна протяжність водопровідної мережі в громаді складає 58 км), яке надають комунальні підприємства КП ПОР «Полтававодоканал» та КП «Водолій», також частина населення використовує ґрунтові води через шахтні колодязі та неглибокі свердловини. Споживання питної води населенням за рік складає орієнтовно 300 тис м3
На підприємстві КП ПОР «Полтававодоканал» на території Опішнянської громади обліковується три робочі артезіанських свердловини.
Загальна протяжність водопровідних мереж в селищі Опішня, що знаходяться на балансі підприємства КП Полтававодоканал - 35 км. Для підвищення тиску води в зоні багатоповерхової забудови, підприємством задіяна підвищувальна насосна станція, розташована за адресою вул. Соборності, 7.
Відведення стічних вод від населення та підприємств селища Опішня здійснюється по самопливним та напірним каналізаційним мережам, загальна протяжність каналізаційних мереж підприємства в с-щі Опішня - 2,255 км, у тому числі з них ветхі та аварійні на даний час складають 1,378 км, а це 61% від загальної кількості.
Існуюча система газопостачання селища дворівнева, з подачею газу споживачом по газопроводам низького та середнього тиску. Точка приєднання і існуючої мережі – ГРС, яка знаходиться за межами населеного пункту.
В сщ Опішня розташовані та ведуть діяльність: заклади охорони здоров’я, а саме: 1 - лікарня; 1- КМП ЦПМСД; заклади освіти: 2- ліцеї; 1 - садочок; 2 заклади позашкільної освіти та центр культури, дозвілля, туризму та спорту.
Розділ 9. Моніторинг реалізації містобудівної документації
Відповідно до рішення вісімнадцятої сесії Опішнянської селищної ради восьмого скликання від 24.12.2021 «Про затвердження Програми розробки Комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території Опішняської селищної ради на 2022-2023 роки» розпочато збір вихідних даних для розроблення Комплексного плану просторового розвитку території Опішнянської селищної територіальної громади, яка призупинена у зв’язку з початком військової агресії Російської Федерації.
В період з 2019 по 2023 роки на території селища було розроблено 1 детальний план, який затверджено 15 вересня 2023 року Рішенням тридцять дев’ятої сесії 8-го скликання «Про затвердження містобудівної документації « Детальний план території для розміщення об’єктів будівництва за межами населених пунктів (поблизу с. Попівка) Опішнянської територіальної громади Полтавського району Полтавської області». Загальна площа опрацювання в згаданому вище детальному плані території становить 15 га.
Стратегією розвитку Опішнянської селищної територіальної громади на період з 2022 року по 2027 рік не передбачались заходи, які могли б впливати на реалізацію проєктних рішень, передбаченими в містобудівній документації, зокрема у частині забудови.
Розділ 10. Висновки щодо доцільності внесення змін до
За результатами містобудівного моніторингу можна зробити висновок: окремі положення Генерального плану селища Опішня, Полтавського району, Полтавської області не враховують можливостей і потреб розвитку територіальної громади на сучасному етапі, у тому числі, як населеного пункту - адміністративного центру селищної територіальної громади, населеного пункту з об’єктами для потенційних інвестиційних проєктів та розміщення тимчасового житла для внутрішньо переміщених осіб.
Наявна містобудівна документація має деякі розбіжності у використанні земельних ділянок з їх цільовим та функціональним призначенням земельних ділянок.
Начальник відділу
містобудування та архітектури
Опішнянської селищної ради Вікторія ШЕВЧЕНКО
ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ